الثلاثاء، 16 يناير 2018

اسكتش عن عيد النيروز







اليوم يومنا مسرحيه 

الحوار بيدور بين بلحة وجوافة



اسكتش عن عيد النيروز

البلحه(تمشى تتمايل


انا بقى مفيش حد زى اليومين دول ....انا نجمه الفاكهه (وهى رافعة ايديها فوق بكبرياء)


الجوافة: (ترد متغاظة
ياسلام مفيش زيك ليه بقه ؟. واشمعنى اليومين دول؟ واية حكاية نجمة الفاكهه دية؟انتى فاكرك نفسك هتطلعى فى السينما وله ايه شكلك كده لسه ما صحتيش من النوم وله ايه


البلحة: يابنتى انا كل الناس بتحب تشترينى وتاكلنى فى عيد النيروز انتى ماتعرفيش ان فيه عيد اسمه النيروز
الجوافة: طيب ماهوبيحبونى انا كمان وبيشترونى وياكلونى يعنى مش لوحدك اللى مفيش زيك اليومين دول
البلحة:: طيب ياستى ...متزعليش نفسك بما انك جامده اوى كده وشاطرة تقدرى تقوليللنا ياحلوة ياجميله ياللى لونك اصفر ايه هو بقه عيد النيروز؟؟
الجوافة::: (تمشى ببطء تفكر)
مممم بصراحة بصراحة....انا نسيت القصة بتاعت عيد النيروز ممكن تفكرينى
البلحة ::هاهاهاها وعاملالى نفسك جامدة قوى فيه حد مايعرفش عيد النيروز ؟؟ ده مشهور اوى عيب جوافة ذيك كده ماتبقاش عارفة ايه هو النيروز ....ده انتى حد حتى فاكهه اساسيه فيه ...انا بقه ياستى هقوللك وامحى اميتك وانورللك عنييك بنور المعرفة عيد النيروز هو ...هو ايه ده انا نسيت ايه هو عيد النيروز


جدو نروز:: يكون قاعد بيسمع الحوار من بعيد ويبدأ يدخل فى الحوار يعرفهم ايه هو عيد النيروز


جدو نروز::انا بقى جدو نروز وجيت من زمن بعيد علشان احضر مدارس الاحد معاكوه النهارده واقوللك ايه حكايه عيد النيروز
جدو نروز:::عيد النيروز يا اولاد هو اول يوم من شهر توت وهو كان بدايه التقويم القبطى وهو 12 شهر منها 30 يوم والمده اللى بقيه بتبتقه 5 ايام اسمها شهر نسى
البلحة ::ها وبعديين ياجدو
جدو نروز:: وفى القرن التالت يا اولاد كان دقلديانوس الرومانى هو اللى بيحكم وحكم الشرق بيد من حديد
الجوافة:: يعنى اية يد من حديد كان لبس فى ايده حديده يعنى وله ايه
جدو نروز::: لا ياجوافيه ايد من حديد يعنى كان قاسى جدا فى معاملاته مع المسسيحين وكان بيضايقهم دايما فى كل حاجه من حياتهم

جدو نيروز :::وبعدين هكملكوه
وحاول يقتل كل المسيحين اللى فى بلاده ويقتل رجال الدين ويهدم الكنايس ويحرق الكتب المقدسة وطرد المسيحين من وظيفهم وكان اعنف وقت لاضطهاد المسيحين ...وبعدين يا اولاد دقلديانوس اقسم انه يقتل كل المسيحين لغاية لما توصل دمائهم لركبة الحصان
وبعديين يا اولاد استشهد على ايده عدد كبي رجد ا جدا 840 الف شهيد


بلحية وجوافية::::مع بعض كفاية بقه ياجدو كفاية


جدو نروز::: لا استنوة انا لسه مخلصتش كنت عاوز اقولكوه ان التقويم القبطى بينقص عن التقويم الميلادى ب 284 اللى هى نفس السنة اللى اتولى فيهاالحكم وبيبدأ حساب السنة دية اللى هى 284
وسموه التاريخ دية تاريخ الشهداء الاطهار
وقال المؤرخين ان عدد الشهداء اللى استشهدوة فى مصر فاق عدد شهداء المسيحين فى كل العالم
البلحة والجوافة ::: شككرا ليك ياجدو على المعلومات الحلوة الجميلة ديه وانشاء الله مش هننساها ابدا علشان احنا فاكهتين مهمين اوى فيها
جدو نروز::: انا بس جيت علشان اقولكم ان احنا جددنا شهداء عظماء ضحوا بكل ثمين وغالى وكل حاجه عندهم حسبوة ولا حاجه علشان يربحوه ملكوت السموات وانتوه كمان يا اولاد اوعوه تخافوه من اى اضهاد ولا اى حاجه لان ربنا معانا دايما
جدو نروز :::اخر حاجة هقوله قبل ما اروح علشان اتاخرت اوى
البلح يا اولاد بيرمز لدم الشهداء ومن جواه لونه ابيض رمز لنقاء وايمان الشهداء والنقه اللى جواه ناشفة وصالبه علشان ايمنهم كان صلب جدا محدش قدر انه يزعزعهم
ام الجوافة يا اولاد فا هى من جواهخ بيضه حياه النقاء ومليانه بذر كتير علشان عدد الشهداء وكمان البذر صلب لصلابه الايمان
عرفتوه بقه يلة اشوفكم النيروز اللى جاى باى
البلحة والجوافية باى جدو نروز على كل المعلومات الحلوة الجميلة
البلحة:::واحنا بنشكر بابا يسوع علشان جددنا شهداء وبنتشفع دايما بيهم ونمشى على خطاهم ونحفظ مع بعض الاية الجميلة ديه




"
انظروا إلى نهاية سيرتهم؛ فتمثلوا بإيمانهم" (عب7:13)
اعلان 1
اعلان 2
عربي باي